10 Nisan 2012 Salı

Dünya Kaçtı Gözüme


“Özdemir Asaf’ın ilk şiir kitabı «Dünya Kaçtı Gözüme» 1955’te yayımlanmıştı. Biçim olarak, baskı olarak, o güne kadar rastlamadığımız güzellikte bir kitaptı. Ama fiyatı da dehşetti : 250 kuruş! Şiir kitaplarının 100 kuruşa satıldığı bir dönemde ne büyük eleştiri almıştı bu. Özdemir Asaf, içinde 47 şiir var. Şiir başına 5 kuruş çok mu diyerek kendini savunmuştu.” - Ülkü Tamer

“Babam, Dünya Kaçtı Gözüme adını verdiği ilk kitabını 1955 yılının Mart-Nisan aylarında kendi matbaasında bastığı sırada ilkokul ikinci sınıftaydım. Şair olduğunu bilmediğim için yazdıklarını da matbaasında diziyor, basıyor sanıyordum. Çocuk gözümde çok büyüktü Cağaloğlu'ndaki bu iş yeri. Çekmecelerde on binlerce hurufat, raflarda kutularca matbaa mürekkebi, masaların üzerinde tonlarca kağıt vardı. Bu kadar çok malzeme olmasına karşın işleri yoğun değildi. Matbaaya gittiği zaman fazla kalmıyor, zamanının çoğunu arkadaşlarıyla konuşarak geçiriyordu. Çok şiir yazıyordu. Ceplerinde hep küçük kağıtlar vardı. Aklına gelenleri onlara yazıyor, eve gelince anneme okuyordu. Ben de dinliyor, birçoğunu daha ilk okuyuşunda ezberliyordum. Yazdıklarına şiir diyordu ama bize okulda öğretilenlerin uzunluğunda ve kafiyesinde değildi. O kadar çok hurufat vardı ki, bunları değerlendirmek için şiir yazmasını olağan karşılıyor, daha çok kelime kullanabilir diye düşünüyordum. Minicik harfleri yan yana getiriyor kelime yapıyor, sonra o kelimelerle cümleler kuruyor, bir de başlık atıyor, şiir haline gelince mürekkebi makineye koyuyor, kağıt da var nasıl olsa, şalteri açtı mı makine başlıyor basmaya. Sonra onları ciltliyor, karşınıza bir şiir kitabı çıkıyor. Zaten şiirler de kısa! Bence çok kolay bir iş!
Bir akşam elinde kitaplarıyla eve geldiğinde ortalığı matbaa mürekkebi kokusu sarmıştı. Annemle paketi açmalarını beklerken ilk kitabının yayınlanmasının babama verdiği heyecanı hissedememiştim. Bütün kitaplara karşı duyduğu derin saygıyla paketi açmış, okşarcasına tuttuğu kitabını anneme uzatmıştı. Çocukluğumun verdiği hırçın bir coşkuyla elimi uzatıyordum ki aynı sıcaklıkla bir tane de bana vermişti. Dünya kaçtı gözüme. Gülmüştüm. Kocaman bir dünya, göze nasıl kaçabilir ki! “ – Seda Arun
Dünya Kaçtı Gözüme, Asaf'ın ilk şiir kitabı. Kendi yayın evinde basmış ilk baskısını, dizeler kadar kağıdın kokusu da Asaf'a ait anlayacağınız. "Kelimeler dilimin ucundadır. Kalamaz." dizeleriyle başlamış bu şiir yolculuğu.
Uzun zaman önce bir doğum günü hediyesi olarak aldığım bu kitabla, masamın tozlu raflarını silerken tekrar karşılaştım. Anlamını kaybettikleri yaşamın ortasında kalanlara, yahut yaşamın anlamını arayanlara, basit hayatlarının sırlarını bir bir, basit ama özgün bir şekilde anlatan bir ansiklopedi bu. Bir cep kitabının çok daha ötesinde ve tozlu rafları hak etmiyor, işte o yüzden ona hak ettiği değeri biraz olsun verebilmek amacıyla bir şiiri paylaşarak noktalıyorum yazımı.
Umarım siz de bu kitabı okumaya nail olursunuz. Çünkü aslında Asaf'ı anlamak, hayatı anlamak için bir başlangıçtır.
"Hey benim koca kafam.
Tadlar ağzımın içindedir,
Duramaz.
Sesler kulaklarımın derinliğindedir,
Uçamaz.
Kelimeler dilimin ucundadır,
Kalamaz.

Hey benim koca kafam.
Altmış iki santimlik başım..
Saçlar sakallar içinde,
Erkek omuzlar üstündedir.
Bir bedenim var ki,
Merd sevgiler peşindedir.
Aşklar içimde,
İnsanlar yanımdadır.
Hiç biri uzaklaşamaz.
Demir gibiyim onlarla.
Yok etmek isteyen yıkamaz.

Bak yüzüme, bak sözüme,
Dünya kaçtı gözüme;
Çıkamaz."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder